Telemarkskanalen består av 18 slusekammer, er 105 km lang og har en høydeforskjell (løftehøyde) på 72 m. Det største sluseanlegget er Vrangfoss som har fem slusekammer og en løftehøyde på 23 m. Passasjerbåtene M/S Henrik Ibsen® og M/S Victoria går i turisttrafikk fra Skien til Dalen (og Dalen Hotel) i Tokke kommune.

Sluse             Løftehøyde   Kammer  Slusetid

Skien sluse                  5 m                 1 stk               20 min
Løveid sluse           10,3 m                3 stk               35 min
Ulefoss                    10,7 m                3 stk               40 min
Eidsfoss                     10 m                 2 stk               30 min
Vrangfoss                  23 m                5 stk               60 min
Lunde                           3 m                1 stk               15 min
Kjeldal                         3 m                 1 stk               15 min
Hogga                          7 m                 2 stk               25 min

Med Thor Halvorsen på Henrik Ibsen til Dalen Hotell

Fakta

Lengde                      105 km
Høydeforskjell         72 m
Antall sluser             18
Byggeår                     1854 – 1892

Kapasitet

Skipslengde             31,4 m
Skipsbredde             6,6 m
Dypgående               2,5 m
Fri seilingshøyde     16 m

Fra Skien over Norsjø

I Skien møtes hav og innland. Byen har vært et viktig møtested for handel i over 1000 år. Brynestein, som ble fraktet ned vassdraget fra Dalen, ble eksportert fra Skien til Europa. I en periode var byen også landets største trelasteksportør.
Turen går opp Farelva til Løveid sluser og etter Løveid åpner Norsjø seg.

Løveid

Seilingsleden fra Skien går via Hjellevannet til Farelva og Meierelva opp mot Løveid. På vei opp passerer vi under Elstrømbrua.

Fra Ulefoss til Flåvatn

Bandak-Norsjøkanalen stod ferdig i 1892. 500 mann jobbet i fem år for å bygge det imponerende anlegget. Langs den 17 kilometer lange strekningen mellom Ulefoss og Strengen ble det bygd 14 sluser med en samlet høydeforskjell på 57 meter.

Av sluseanleggene er Vrangfoss det største og mest imponerende og «det kunstverk, der for alle tider vil stå som et vidnesbyrd om den dygtighed der besjæler denne tids ingeniører i vort land og altid vil være det blandt anlæggets 6 underværker der vil udøve størst tiltrækningskraft på den reisende og aldrig gå ham afminde» (Teknisk Ugeblad 1892). Slusene betjenes på samme måte i dag som da de ble bygget.

Eidsfoss, Vrangfoss og Lunde sluser

Like etter Ulefoss kommer vi til innseilingen til Eidsfoss sluseanlegg. Der er det to slusekammer, og løfthøyden er 10 m. I Eidsfoss er det tydelig å se hvordan sluseanlegget ble anlagt. Slusene er hugget inn i fjellet. Slusevokterboligen har eget bakstehus og ligger idyllisk til med utsikt over slusene. Ved siden av ligger dammen med kraftanlegget.

Kjeldal og Hogga sluser, Strengen til Flåvatn

Turen går videre, og Kjeldal er neste sluseanlegg. Der ligger den andre gummidammen i vassdraget. Ved dette sluseanlegget er det også slusevokterbolig og en smiebygning. Legg også merke til det gamle «nålehuset» ved nordre damfeste. Her ble stengemateriellet, «nålene», oppbevart til bruk i den gamle nåledammen.

Fra Flåvatn til Dalen

Etter Hogga, som er det siste sluseanlegget, går turen videre over Flåvatn, Kviteseidvatn og Bandak til Dalen.

Nome kommune er preget av vennlig natur og kulturlandskap. Når du nærmer deg Dalen er naturen helt annerledes. Bandak er 375 meter dypt, og bratte fjellsider stuper ned i vannet. Kanalturen, som startet i Telemarks vennlige skjærgård, ender i dramatisk og vill og storslått «vestlandsnatur».

Nå går turen gjennom Straumen ovenfor Hogga og Kårsteinsundet. Så seiler vi ut i Flåvatn, det første av de såkalte Vestvannene. Flåvatn har mektige og naturskjønne omgivelser. Når vi er over dette vannet, blir farvannet smalere, og vi kommer inn i Fjågesundstraumen. Denne binder Flåvatn og Kviteseidvatn sammen. 

Bandak, Lårdal og Dalen

Turen videre mot Dalen går gjennom Straumane til det siste av Vestvannene, Bandak. Bandak er ca. tre mil langt, og her blir naturen enda villere. Fjellveggene stuper bratt ned mot vannflaten. I det fjerne kan man se snødekte fjelltopper ved foten av Hardangervidda.

Sluseanleggene

Telemarkskanalen_kart