MS Henrik Ibsen®, tidligere DS «Styrsö», gikk opprinnelig i rutetrafikk i Göteborg-skjærgården fra 1907 og helt frem til 1960. Deretter fortsatte hun som charterbåt i Sverige inntil hun i 1992 ble kjøpt til bruk i Telemarkskanalen. Skipet ble hentet til Norge i 1992 og satt i drift på Telemarkskanalen i forbindelse med kanalens 100 års jubileum. Året etter ble hun ytterligere tilpasset kanaltrafikk ved ombygging på Knardalstrand Slip & Verft. i 1993 ble skipet omdøpt til MS Henrik Ibsen® etter det tidligere dampskipet DS «Henrik Ibsen» som gikk i trafikk på Telemarkskanalen fra 1907 til 1917. Fra 1992 til 2009 var skipet eid og drevet av Skien Dalen Skipsselskap AS.

Etter 2008-sesongen gikk skipet i opplag på grunn av skader og slitasje. Året etter ble hun solgt til Telemarkskanalen Skipsselskap AS ved Thor Morten Halvorsen, eier av Dalen Hotell. Oppgradering av skipet ble igangsatt og deler av skrog og drivverk ble først renovert på Hansen & Arntzens verft i Stathelle. Deretter gikk skipet til Fjærholmen trebåtbyggeri og Båtbygger Geir Røvik ved Tønsberg for overhaling og oppgradering. Skipets originale Damesalong akterut ble renovert og innlemmet som en del av skipets 1. klasse-restaurant. Engelsviken Verft fikk kontrakten for oppgradering og installasjon av nytt sikkerhets- og redningsutstyr. Doyle Lyngør Seilmakerverksted leverte duk til seildukstekking av toppdekk samt promenadedekket. Skipet er fullstendig oppgradert og renovert i en Agatha Christie-1920-stil med chesterfieldsofaer i plysj, mahognyinteriør, krystall lysekroner og messingdetaljer. Innredningen er delvis antikk og produsert spesielt for skipet av det engelske interiør og møbelverkstedet Andy Thornton. Skipets 38 krystalllysekroner er spesiallaget og levert av Hotel Contract Interiør i Oslo.

Skipsmotoren er en saktegåenda totakts sekssylindret motor produsert av Burmeister & Wain i Fredrikshavn 1952 – mod Alpha 406 FLO som yter 360 hk. Koplingen er produsert av Lohmann & Stolterfoht 70w125 i 1951. I 2011 ble motoren tatt ut og overhalt i forbindelse med motorskade. I 2012/13 ble kopling, aksling med lager og hylse overhalt i tillegg til full renovering av skipets propell fra 1953. Skipets fenderlister i stål ble byttet i tillegg til flere oppgraderinger av fartøyets passasjerområder. Ved oppstart av sesongen 2013 er skipet fullstendig renovert og oppgradert med interiør og uttrykk tilpasset et 100+ år gammelt veteranpassasjerskip i tillegg til komfort og sikkerhetsutstyr som tilfredsstiller dagens krav.