Skipets historie

Bygget i 1907 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Byggenummer: 133
Dimensjoner: 30,90 x 6,45 x 2,44 m.
Brt/ Nrt: 186/ 74.
Maskin var en Eriksbergs dampmaskin med effekt på 207 kW.
Knop: 12,0.
Passasjer kapasitet: 290 frem til 1992, 220 frem til 2008, 100 fra 2010.

Levert i juni 1907 til Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.

  • 1907. Insatt mellom Göteborg – Långedrag – Köpstadsö – Styrsö Bratten – Villabron – Tången – Vargö – Känsö – Brännö.
  • 1922. Solgt til AB Styrsö Havsbad, Styrsö. Insatt mellom Göteborg – Styrsö Bratten – Tången – Vargö.
  • 1928. AB Styrsö Havsbad, Styrsö i fusjonerer med Styrsö Nya Trafik AB.
  • 1929. Ombyggd.
  • 1935. Endrer rederinavn til Styrsö Trafik AB.
  • 1952. Bytter dampmaskinen ut mot en diesel, B&W Alpha 406 FLO, 265 kW. Knop. 12,0.
  • 1969. Overtas av AB Göteborg – Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.
  • 1979. Går på grund i Rivöfjorden på vei mot Uddevalla, Tas ut av trafikk for reparasjon.
  • 1992. Solgt til Turist Trafikk Dalen AS, Telemark, Norge. Omdøpt til M/S Henrik Ibsen.
  • 1992. Ombyggd.
  • 1993. Insatt i trafikk på Telemarkskanalen og registrert for Skien Dalen Skipsselskap A/S, Skien.
  • 2008. Ligger i opplag gjennom hele kanalsesongen 2008 på grunn av manglende sertifisering.
  • 2009. Solgt av til eieren av Dalen Hotel, Thor Morten Halvorsen for 1 krone.
  • 2010. Totalrenovert og registrert for Telemarkskanalens Skipsselskap A/S, Skien, Norge.
  • 2015. Registrert varemerke, mars 2015, MS Henrik Ibsen®